Cari Tajuk Maklumat

Sabtu, 19 Jun 2010

Kucing Bantu Kawal Tekanan Darah Tinggi


KUCING adalah antara haiwan yang paling koperatif dengan manusia. Bukan sekadar haiwan peliharaan yang menjadi peneman dan penghibur, kajian menunjukkan kucing juga mampu mengawal tekanan darah tinggi pemiliknya.
Mengikut penyelidikan yang dilakukan oleh Profesor Karen Allen dari Pusat Penyelidikan Waltham, London, seseorang yang membela kucing sebagai haiwan peliharaan kurang berpontensi untuk mendapat penyakit darah tinggi dan stres. Malah, seseorang yang menghidapi penyakit ini kemudian mengambil kucing sebagai haiwan peliharaan, tekanan darah mereka secara signifikan akan menjadi lebih stabil.
Allen dan pasukan penyelidiknya telah melakukan kajian untuk menilai kesan sokongan sosial haiwan peliharaan seperti kucing terhadap degupan jantung, tekanan darah dan tahap stres seseorang. Kajian tersebut menjurus kepada persoalan bagaimana haiwan peliharaan boleh membantu pemiliknya daripada sudut psikologi.
Pada kajian tersebut Allen telah memilih secara rawak 24 responden yang menghidapi penyakit darah tinggi untuk dirawat. Dia seterusnya menghadiahkan mereka seekor kucing setiap seorang. Manakala, 24 lagi responden yang menghidapi penyakit sama dipilih tanpa mempunyai hubungan secara langsung dengan sebarang haiwan peliharaan.
Pada awal kajian tersebut, para pesakit rata-rata mempunyai tahap tekanan darah 160/104. Namun, enam bulan selepas diberi rawatan, termasuk rawatan psikologi haiwan peliharaan, hasilnya sangat menakjubkan. Kadar tekanan darah pesakit yang mempunyai kucing menurun. Manakala kadar tekanan darah mereka yang tidak mempunyai kucing meningkat dengan lebih tinggi.
Hasil kajian tersebut Allen merumuskan, haiwan peliharaan seperti kucing sangat baik mengawal stres mereka yang menghadapi tekanan darah tinggi. Menurutnya lagi, menyayangi haiwan seperti kucing dapat memberikan pengaruh psikologi yang menenangkan tekanan darah dan degupan jantung.
Menurut Veterina Zoo Negara, Dr. Muhammad Daniel Felix, kucing adalah haiwan terbaik yang boleh memberi kesan psikologi kepada manusia. Namun, dalam masa yang sama kucing boleh membawa penyakit pada pemiliknya seperti asma, tokso, dan rabies. Justeru, bagi pemelihara kucing, Dr. Felix menasihatkan agar kebersihan kucing perlu dijaga sebaik mungkin untuk menghindari dari penyakit yang disebabkan oleh haiwan ini.

HAIWAN SEMBILAN NYAWA

Masyarakat melayu paling menggemari kucing sebagai peliharaan. Kucing adalah mamalia karnivor daripada subspesies felis silvestris catus. Ia adalah keturunan kucing liar Afrika, felis silvestris lybica.
Haiwan peliharaan ini adalah salah satu haiwan paling hebat di dunia. Ia mampu membunuh atau memakan beberapa ribu spesis haiwan lain. Berbeza dengan kucing yang dikatakan hidup berkelompok di dalam hutan, sama seperti kucing hutan yang boleh kita temui sekarang.
Daya pendengaran haiwan ini lebih peka daripada manusia dan anjing. Ekornya digunakan untuk mengawal keseimbangan badan, terutamanya ketika melompat atau berlari.
Kemampuan penglihatan kucing sangat baik iaitu enam kali lebih baik daripada manusia dengan luas daripada manusia dengan luas pandangan sehingga 185 darjah. Matanya mempunyai lapisan perefleksi cahaya yang disebut tapetum, yang berfungsi untuk memperkuatkan cahaya yang masuk ke retina. Selain itu, misai kucing juga mempunyai sensor yang sangat sensitif kepada gelombang. Ia juga boleh digunakan untuk bergerak ketika matanya tidak boleh melihat. Disebabkan itu, kucing tiada masalah untuk bergerak dalam keadaan gelap.
Pada abad pertengahan, sekitar abad ke-10 dan 11, kucing dianggap haiwan yang mempunyai kaitan dengan langsung dengan ahli sihir. Justeru, kucing dibunuh secara berleluasa, sama ada dibakar atau dilempar ke bawah gaung yang tinggi. Disebabkan kepercayaan tersebut, ahli sejarah percaya bahawa wabak 'black death' atau wabak pes tersebar dengan cepat di Eropah. Ia adalah disebabkan oleh peningkatan populasi tikus yang membawa wabak tersebut. Mitos juga ada menyebut, kucing adalah haiwan yang mempunyai sembilan nyawa. Gelaran tersebut dipercayai diberi kerana kucing masih mampu hidup jika terjatuh dari tempat tinggi.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan